لکنت

نویسنده : مدیریت شنبه، 12 آذر 1401
لکنت

یکی از شایع ترین اختلالات گفتار و زبان لکنت است و تقریباً بین ۱ تا ۳ درصد جمعیت هر کشور را شامل می شود. در جوامعی که فشار های روانی و اجتماعی روی اعضای آن بیشتر است فراوان تر و در جوامعی که روش‌های تربیتی و فرهنگ رفتاری حاکم بر جامعه فشارهای روانی اجتماعی را کاهش داده است به مراتب کمتر است. لکنت به معنای هرگونه آشفتگی در جریان گفتار است که در ارتباط گوینده و مخاطب اختلال ایجاد می کند،
فرد دارای اختلال لکنت یک یا چند مورد از نشانه های زیر را دارا می باشد
۱- قطع ناگهانی گفتار، قفل ها وقفه ها که به صورت سکوت یا کلمات و اصوات پر کننده هستند
۲- تکرار صدا یا هجا
۳- کشیده گویی یا همان کشیدن غیر طبیعی صدا
۴- میان اندازی کلمات
۵- حاشیه گویی
۶- گفتار توام با فشار و تنش و تقلا
۷- رفتارهای وابسته و علائم ثانویه
پروسه درمان لکنت در کل دنیا تنها در حیطه تخصصی گفتار درمانی می باشد و گفتاردرمانگر تنها در صورت نیاز ،با ارجاع مراجع به تخصص های مرتبط مانند متخصص مغز و اعصاب ، متخصص روانپزشک ،روانشناس و‌ مشاور و متخصص عصب شناس از درمان های مختلف به عنوان درمان مکمل در کنار گفتار درمانی استفاده می کند تا پروسه درمان با سرعت و کیفیت بهتری ادامه پیدا کند و به سرانجام برسد.
علل ایجاد کننده لکنت عوامل متعدد و گوناگونی هستند اما هیچگاه نمی‌توان به طور قطع یک علت را به عنوان علت اصلی معرفی کرد بلکه همواره مجموعه ای از علت ها باعث بروز آن است که به سه دسته اصلی تقسیم می شود
١- عوامل ارثی : یکی از مهمترین مسائلی که در ابتلای فرد به لکنت بسیار موثر است عوامل ارثی است وقوع لکنت در بین فامیل های درجه یک سه برابر بیشتر از سایر مردم است
٢- تاخیر در رشد گفتار و زبان : تحقیقات نشان داده افرادی که دچار تاخیر در رشد گفتار و زبان هستند ۲۷% بیشتر دچار لکنت می شوند علت آن می‌تواند این باشد که کودکی که در توانمندی های زبانی رشد ناگهانی داشته بدون اینکه دستگاه های حرکتی گفتار وی تکامل مناسب داشته باشند احتمال بروز لکنت در وی بیشتر است.
٣- عوامل محیطی : عوامل محیطی یکی از مهمترین عوامل بروز لکنت در تمام جوامع است که خود به بخش های متفاوتی تقسیم می شود اول فشارهای روانی به کودک منجمله فشار ناراحت کننده زمانی (یعنی زمانی که کودک را در تمامی کارها از جمله گفتار وادار به عجله کردن کنیم)دوم توقع بالاتر از توانایی کودک (کودکانی که برنامه های آموزشی فشرده، پشت سر هم غیر قابل تحمل و سختگیرانه و همچنین بالاتر از سن رشدی خود را دارند)و سوم عدم ارضای نیازهای کودک به اندازه کافی میباشد.
عواملی هم هستند که عامل به وجود آمدن و بروز لکنت نیستند اما می‌توانند آن را تشدید یا این اختلال را در کودک یا بزرگسال تثبیت کنند.
تقریبا می توان گفت همه چیز روی لکنت تاثیر دارد استرس ها یکی از مهمترین عوامل تشدید یا تثبیت لکنت هستند فشارهای روانی و عاطفی که روی کودک ایجاد می شود والدین نگران و حساس یکی از منابع اصلی فشار و استرس در کودکان هستند. والدینی با روشها و الگوی تربیتی سختگیرانه و همچنین سرعت زیاد گفتار در خانواده گفتار پیچیده و سطح بالا دویا چند زبانگی در خانواده فشار روی کودک برای صحبت و مکالمه قطع مکرر گفتار کودک از سوی اطرافیان توجه نکردن به گفتار کودک وقتی دارد حرف میزند پرسیدن سوالات مکرر از کودک (سوال پیچ کردن مداوم) تذکر دادن مدام به کودک در حین صحبت حرف هنگام صحبت همگی می توانند از علل تشدید یا تثبیت لکنت باشد.

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات