اختلال صوت و گرفتگی صدا

نویسنده : مدیریت شنبه، 12 آذر 1401
اختلال صوت و گرفتگی صدا

اختلال صوت به یکی از شرایط زیر اطلاق می شود:
صدای غیر طبیعی یا فقدان کیفیت مناسب صدا ، زیر و بمی ، بلندی یا رزونانس نامناسب با توجه به جنسیت و سن فرد ، نفس آلودگی ، گرفتگی یا بی صدایی ، درد در هنگام صحبت.
حنجره انسان مجموعه ای است از عضلات غضروف ها و غشایی که آنها را در بر گرفته و صدای انسان نتیجه عملکرد مجموعه ای است شامل مکانیزم های تنفس ،ارتعاش چین صوتی و تشدید صدا در حفره دهان بینی و سینوس ها.
از طرفی هر عاملی که مکانیزم طبیعی حرکت تارهای صوتی را دچار مشکل کند می تواند باعث آفونی یا دیسونی (بدصدایی یا بی صدایی شود)
این عوامل به ۱۰ دسته تقسیم می شوند :
عفونت‌ها ،التهاب ،ضایعات نئوپلاستیک (توده های بدخیم و سرطانی) ضایعات نورولوژیک ، ضایعات عروقی ، مسن شدگی (aging) ضایعات تروماتیک یعنی ضربه به سر و گردن ،ضایعات غیر نئوپلاستیک (توده های خوش خیم حنجره مثل ندول پولیپ سیست) تنش عضلانی حنجره (mtd) ، ضایعات ناشی از درمان های پزشکی مانند لوله گذاری های حین جراحی ، آسیب ها و‌ سکته های مغزی

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات