علت مقاومت کودک در بیان کلماتی که بلد است

نویسنده : مدیریت یکشنبه، 15 بهمن 1402

کودک من در بعضی از موقعیت‌ها کلمات را به ندرت بیان می‌کنه ولی وقتی چند دقیقه چند ساعت بعد یا چند روز بعد ازش می‌پرسم هیچ پاسخی به من نمیده .
این مسئله منو نگران میکنه، علت چیه؟ و راهکار چیه؟
ببینید وقتی در یک موقعیتی فرزند شما به طور مثال گربه‌ای رو می‌بینه و با هیجان اسامی پیشی میو یا گربه رو استفاده میکنه، هدفش از بیان اون کلمه این نیست که به شما بفهمونه که این کلمه را بلده بلکه میخواد به شما بگه که یه گربه ای رو دیدم یا یه گربه داره سمت من میاد.
در واقع فرزند شما داره یک مفهوم رو با هیجان به شما منتقل میکنه که به اینها پیام های اولیه یا معانی اولیه میگن .
و یک ارتباط گیریه. اما وقتی چند ساعت بعد چند روز بعد شما از کودک می‌پرسید اسم این چیه در مواجهه با مثلاً همون گربه چیزی که در ذهن کودک شکل میگیره اینه : من که میدونم اسم این گربه است تو هم که میدونی اسم این گربه است و فقط با پرسیدن این سوال میخوای من را تحت فشار قرار بدی.
برای انجام کاری که خیلی رغبتی به انجامش ندارم .
حس بدی بهش دست میده.
بنابراین میبینیم در خانواده‌هایی که خیلی کودک را تحت فشار قرار میدن مقاومت برای گفتن کلمات در اون خانواده ها بیشتره. راهکار چیه ؟
سه نکته:
۱-از سوال پیچ کردن کودکتون و اینکه مدام ازش بپرسید این چیه این چیه بپرهیزید حس بدی رو بهش منتقل می‌کنید .
۲- بیشتر انرژیتون روی تعامل و ارتباط مناسب با کودک بگذارید ارتباط هیجان انگیز توی اون ارتباطات هست که کودک به وجد میاد و تمام تلاشش رو میکنه از کلماتی که برای ارتباط با شما میتونه استفاده کنه و اینجاست که شاهد رشد گفتار و زبان در کودک میشیم .
۳- زمانی که کلمه جدید را از کودک میشنوید با حس خوب و هیجان انگیز کودک را تشویق چندین بار اون کلمه را تکرار بکنید حس خوبی رو بهش منتقل کنید .
البته منظور ما از بیان درست این کلمه این نیست که کودک شما در بدو گفتن اولین کلمات کلمات رو واو به واو درست ادا کنه بلکه کافیه یا خود کلمه یا سایه کلمه رو به درستی ادا کنه.
گاهی اوقات رعایت یا عدم رعایت این نکات ریز باعث رشد و پیشرفت گفتار و زبان یا بالعکس تاخیر در رشد گفتار و زبان میشه.
اگر میخواهید دانشتون رو در زمینه رشد گفتار و زبان کودکتون بالا ببرید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.
تاخیر در شروع گفتار کودکان

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات