اختلال بلع در کودکان

نویسنده : مدیریت شنبه، 12 آذر 1401
اختلال بلع در کودکان

فرایند تغذیه یکی از مهمترین توانمندی های انسان از بدو تولد تا آخر عمر می باشد و تمام جنبه های خوردن و آشامیدن را شامل می شود که بلع یکی از مهمترین مراحل آن است. بلع شامل چهار مرحله آماده‌سازی دهانی انتقال دهانی انتفال حلقی و اتقال مروی است. بخشی از فرایند بلع ارادی و بخشی دیگر غیر ارادی است. اختلال یا عدم توانمندی در فرایند تغذیه و بلع در همه سنین می‌تواند برای بدن به شکل جدی آسیب زا باشد. هرگونه اختلال و مشکل در فعالیتهای خوردن و آشامیدن به عنوان اختلال تغذیه تعریف می شود که حال ممکن است این اختلال همراه با اختلال بلع باشد یا نباشد. متاسفانه کودکان دارای اختلال بلع علائم گوناگونی از قبیل خفگی سوء تغذیه و یا کمبود تغذیه را به عنوان عوارض اختلال بلع و تغذیه تجربه می کنند. امروزه به علت پیشرفت دانش پزشکی و زنده ماندن کودکان دارای مشکلات پیچیده پزشکی اختلال بلع و تغذیه به همان میزان افزایش یافته است. از آنجا که کودکان به سرعت در حال تکامل هستند و برای این تکامل نیاز به مصرف انرژی و مواد مغذی دارند اختلال تغذیه حتی در کوتاه مدت احتمال آسیب به تکامل طبیعی کودک و عواقب دراز مدت را بر روی رشد و تکامل وی خواهد داشت. یکی از شاخه های رشته گفتار درمانی ارزیابی و درمان اختلال بلع هست گفتار درمانگرانی که در زمینه درمان اختلالات بلع دوره های ویژه دیده اند می توانند از بدو تولد یعنی زمانی که کودک نیاز به مکیدن سینه مادر دارد تا سنین بالا مثلاً بزرگسالانی که به خاطر آسیب ها و سکته های مغزی دچار اختلال بلع شده اند به افراد کمک شایان و قابل توجهی کنند.
مرکز گفتار درمانی روزبه یک بخش تخصصی جهت درمان و ارزیابی افراد دارای اختلال بلع از کودک تا بزرگسال دارد و تاکنون در این زمینه کمک بسیار زیادی به افراد دارای این اختلال نموده است.

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات