اختلال تلفظ در کودکان و بزرگسالان

نویسنده : مدیریت شنبه، 12 آذر 1401
اختلال تلفظ در کودکان و بزرگسالان

اختلال تولید یا همان اختلال تلفظ در کودکان و بزرگسالان به اختلالی اطلاق می‌شود که در آن فرد مورد نظر صداهای گفتاری را به درستی بیان نمی کند. این اختلال از خفیف تا شدید یعنی مثلاً زمانی که فرد فقط یک صدا را به درستی ادا نمی کند تا جایی که گفتار فرد برای افراد دیگر غیر قابل فهم است متغیر است. می بایست با توجه به سن وی ارزیابی و درمان شود. به بیان دیگر این اختلال چه خفیف چه شدید می بایست در پروسه ارزیابی و درمان قرار گیرد به عنوان مثال وقتی کودکی دو و نیم ساله صدا های گفتاری خود را به درستی ادا نمی کند مثلاً به کلمه کتاب ⬅️ تتاب اطلاق می کند نیازمند درمان نمی باشد البته بهتر است که ارزیابی‌های گفتاری مانند اندام های گفتاری سالم قدرتمند و با دامنه حرکتی مناسب صورت گیرد اما در دو و نیم سالگی این اختلال کاملاً طبیعی است اما اگر همین کودک در چهار سالگی این کلمات را اشتباه تلفظ کند قطعاً نیازمند ارزیابی و درمان می باشد. به طور کلی این قانون را همواره به خاطر داشته باشید کودک در سن چهل و هشت ماهگی یا همان چهار سالگی می بایست جمله بندی های درست و تلفظ های کاملاً صحیح داشته باشد. عدم رسیدگی و درمان اختلال تلفظ چه پیامد هایی میتواند داشته باشد؟
عدم رسیدگی و درمان اختلالات تلفظ و تولید می تواند عواقب متعدد و سنگینی را برای کودک یا بزرگسال داشته باشد اولین پیامد نقص ها و مشکلات و اختلال در ارتباط با دیگران یا گاهی نامفهوم بودن کلام در نظر دیگران از بین رفتن اعتماد به نفس فرد کمرنگ شدن یا از دست رفتن برخی از موقعیت های اجتماعی و حتی عصبی شدن کودک به علت عدم درک گفتار وی از جانب دیگران می باشد.
این اختلال در کودکان مدرسه رو نمود بسیار بیشتری پیدا می کند چرا که علاوه بر از دست رفتن اعتماد به نفس در ارتباط با همسن و سالان خوددر خواندن صداها و نوشتن دیکته به همان میزان دچار مشکل خواهد شد. چرا که در اغلب موارد کودکان همان چیزی را که خود تکرار می کنند می نویسند.
بنابراین ارزیابی و درمان اختلالات تولید و تلفظ که جزو ساده ترین درمان های حیطه گفتار درمانی می باشد میتواند برای کودک یا بزرگسال بسیار تعیین کننده و راهگشا باشد.

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات