تاخیر در شروع گفتار کودکان

نویسنده : مدیریت جمعه، 11 آذر 1401
تاخیر در شروع گفتار کودکان

برای اینکه بدانیم کودکمان تاخیر در رشد گفتار و زبان دارد یا خیر می بایست در ابتدا روند رشد گفتار در سنین مختلف را بشناسیم. مثلاً اینکه کودک در شش ماهگی ۱۲ ماهگی ۱۸ ماهگی دو سالگی چه توانمندی‌هایی از نظر گفتار و زبان می بایست داشته باشد بر همان مبنا اگر کودک از نظر رشد گفتار و زبان از متوسط هم سن و سالان خود عقب تر باشد به عنوان فرد دارای تاخیر در رشد گفتار و زبان شناسایی میشود اما در همه موارد تاخیر در رشد گفتار و زبان نیاز به درمان مستقیم و گفتاردرمانی طولانی مدت وجود ندارد گاهی اوقات می توان با یک مشاوره مناسب و بهنگام به خانواده و اطرافیان کودک و غنی کردن محیط زندگی کودک برای رشد گفتار و زبان تاخیر محدود به وجود آمده را جبران کرد اما در خیلی از موارد این تاخیر یک تاخیر جزئی نبوده و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت گاهی اوقات علت این تاخیر آنقدر مهم و قابل توجه است که تا زمان از بین بردن علت این تاخیر نمی توان هیچ اقدام درمانی برای کودک انجام داد همچنین تاخیرهایی که درمان نشوند می توانند عوارض و عواقب جبران ناپذیری برای کودک داشته باشد گاهی اوقات عدم درمان مناسب کودک دارای تاخیر در رشد گفتار و زبان می تواند کل زندگی کودک را تحت الشعاع قرار دهد.
با تکمیل این تست و پرسشنامه جامع که حدوداً ۳۰ دقیقه زمان میبرد به صورت اتومات و با تحلیل یک گفتار درمانگر با تجربه ، آگاه خواهید شد که آیا فرد مورد نظر شما نیاز به مراجعه و ارزیابی های تخصصی گفتار درمانگر را دارد یا خیر. و در صورت نیاز زمان مناسب مراجعه چه زمانی است و با توجه به مکان زندگی شما بهترین مرکز که می تواند به شما کمک کند کجاست؟

مرکز گفتار درمانی روزبه رضایی یکی از مجهزترین و باکیفیت ترین مراکز تهران است که در زمینه اختلالات گفتار و زبان، اختلال بلع، اختلالات صوت و گرفتگی صدا، اختلال یادگیری و توجه و تمرکز و اختلالات رفتاری به مراجعین مختلف از سراسر کشور از سال ١٣٨۶ خدمت رسانی می کند. این مرکز در شرق و شمال شرق تهران و در منطقه تهرانپارس واقع شده است. تهرانپارس یکی از مناطقی است که دسترسی های عمده ای به مناطق شمال تهران، مرکز تهران و شرق و جنوب شرق تهران، حکیمیه، قنات کوثر، شهرک امید، شهر پردیس و لواسانات توسط اتوبان های همت، بابایی، افسریه، بسیج، یاسینی و آزادگان دارد. همچنین منطقه تهرانپارس دارای ایستگاه های متعدد مترو جهت ارتباط با مناطق مختلف شهری می باشد که رفت و آمد در این منطقه را تسهیل نموده است.
این مرکز مجهز به دستگاه تصویربرداری از حنجره (استروبوسکوپی) است.

جدیدترین مقالات